Jump to navigation
Kapitola XLIII
O lodní dopravě (O plavecství)
462
Námořnící se plaví po moři, když je potřeba přivézt zboží.
463
Kapitán sedí na zádi u kormidla a řídí loď, ostatní běhají po palubě, na stěžně rozvěšují plachty, na stožár i na lodní příď, věší též vlajky.
464
Když je moře klidné, loď nepluje, pokud veslaři nesedí na lavičkách u kolíků a neveslují (ale vanutí větru pohání lehkou loď rychleji než vesla), kde je potřeba, odstrkují se pomocí bidel od mělčin a skal.
465
Neboť kdyby zde uvízli, mohla by se loď rozbít, museli by vyhodit náklad. Proto měří hloubku olovnicí.
466
Když se strhne bouře, vyhazují kotvu na kotevním laně, aby nebyli uchváceni obrovskými vlnami, a tak se loď jen otáčí a zmítá.
467
Ti, kdo se na lodi plaví poprvé nebo podruhé, bývají jen málokdy ušetřeni mořské nemoci.
468
Prázdná loď, zejména nákladní, se musí zatížit pískem, aby byla stabilnější, ale pokud se přetíží, potopí se.
469
Někdy loď praská a skrze zvětšující se štěrbiny zatéká voda, hromadí se na dně, odtud se pumpou pumpuje ven.
470
Po skončení plavby mají lodě rychle vplout do přístavu nebo přinejmenším na vhodné kotviště.
471
Na splavných řekách se používají lodě a čluny, často i vory.
472
Tam, kde není brod, převáží se na prámu, což se nazývá přívoz, ale převozník za to chce poplatek.
473
Jinde se dělají kamenné, dřevěné a visuté mosty nebo lávky.
474
Potápěči se potápějí do velkých hloubek.