Jump to navigation
Kapitola LXVIII
O škole a cvičení (O škole a cvičení)
724
Protože vzdělaní lidé jsou na rozdíl od nevzdělanců schopni zvládnout každý problém, je zapotřebí škol, ve kterých by lidé mohli získat vzdělání.
725
Školy nejsou mučírnou, ale hrou, pokud chytrý žák dostane rozumného a moudrého učitele.
726
Žák i učitel se mohou skvěle bavit, pokud se první učí sám od sebe, chtivě se vyptává a pozorně poslouchá, druhý pak vyučuje s citem a ustavičně.
727
Rektoři i pomocníci učitelů, domácí učitelé - uvažujte o platu.
728
Učení musí doprovázet kázeň (totiž pozornost a trest za nekázeň), aby se nevloudila drzost a rozmařilost.
729
Kdo napomínání nedbá, ať je bit.
730
Katedra je pro učitele, lavice pro žáky.
731
Perem (řezáčkem se přiřezává jeho hrot) píšeme na papír nebo pergamen, rafičkou na tabulky (tam můžeme napsané smazat).
732
Piš, co ti učitel říká. On pak posoudí a opraví tvé chyby, abys dále nechyboval.
733
Chceš-li si něco zapamatovat, pročítej si to často, pomalu, pozorně, a dávej pozor na to, co čteš.
734
Opakuj si v duchu, přeříkavej si nahlas a zkoušej se každý den.
735
Pokud chceš být ve škole úspěšný, tak to, co ses naučil, pokus se druhým vysvětlit.
736
Vezmi si z učitele příklad a napodobuj své úspěšnější spolužáky.
737
Z nižších škol postupujeme do vyšších, odtud do akademií, kde můžeme získat tituly bakalářů, mistrů a doktorů.